نمونه کار عملی درس شیوه های اصلاح و تغییر رفتار 

 

موضوع پژوهش : 

چگونه توانستم اختلال رفتاری دنیز در مهد کودک را برطرف نمایم ؟

 

نام و نام خانوادگی :  م.محمدی 

 

شماره دانشجویی : 123456789 

 

استاد گرامی دانشگاه :  دکتر م . ربیعی

 

    

     

فهرست :

مقدمه

توصیف وضعیت موجود

گردآوری اطلاعات و شواهد (1)

تجزیه و تحلیل اطلاعات

انتخاب راه حل موقت

اجرای راه حل جدید

گردآوری اطلاعات و شواهد (2)

اعتبار بخشی

نتیجه گیری

منابع

        

 

     

فهرست جداول :

جدول (1) : ثبت مشاهدات از وضعیت بد رفتاری دنیز در ماه جاری  

جدول (2) : مشاهدات در توصیف وضع مطلوب حل مشکل بد رفتاری های دنیز 

        

 

چکیده :

مشکلی که با استفاده از اقدام پژوهشی ، به عنوان مدیر مهد کودک خصوصی در شهرستان مشهد با آن مواجه شدم، مشکل رفتاری دنیز بود که شدت مشکل به حدی بود که محور اصلی مباحث ها... مدیر داخلی مهد کودک ، اولیا او و نوآموزان و سایر مربیان مهد کودک شده بود با توجه به اینکه بنده ده سال است که در این مهد فعالیت می کنم و مدیر موسس مهد بودم وضمنا با توجه به حوزه تحصیلیم نسبت به تغییر رفتار کودکان آگاهی خوبی داشتم با شناخت و اعتماد و حمایتی که همه عوامل مهد به ویژه مربیان و مدیر داخلی مهد و اولیای دنیز از من داشتند و مضافا بر اساس وظیفه تربیتی ام در مهد کودک و نیت خداپسندانه وانسانی ، با استعانت از خداوند متعال ، کار بست یافته های نظری ام ، همکاری و همراهی استاد گرامی ام ، توانستم مشکل بدرفتاری دنیز ( نوآموز مورد مطالعه) را حل نمایم.

 نمونه کار عملی درس شیوه های اصلاح و تغییر رفتار

  مقدمه :

کودکان در سنین پایین تر انواع رفتاها را برای رسیدن به اهداف و برآورده شدن نیازها ، آرزوها و خواسته هایشان انجام می دهند مشکلات رفتاری وسیله ای است در جهت رسیدن به هدفی ؛ بد رفتاری  خصمانه رفتاری است در جهت آسیب رساندن به خود ، دیگران و یا اشیا دیگر ، اما بیشتر بد رفتاری ها بین کودکان کوچک از نوع «وسیله ای » است اما همچنان که به سال های پیش از مدرسه و مدرسه نزدیک می شوند درنوع رفتار آن ها هم تغییراتی ایجاد می شود یعنی وقتی که رفتاری به صورت مشکل وخارج از نُرم ابراز می شود غالبا خصمانه است و کم تر « وسیله ای» است درضمن باید اینگونه بد رفتاری ها از رفتارهای مثبت و مطلوبی چون جرأت ورزی متمایز است .جرأت ورزی دفاع از حقوق یا متعلقات مانند ممانعت کودک از این که کسی به اسباب بازی اش دست بزند یا بیان امیال و آرزو ها را برمی گیرد کودکان از لحاظ تداوم رفتار در طول زمان باهم فرق دارند کودکانی که در سال های اولیه به شدت پرخاشگرند به احتمال زیاد در جوانی و بزرگ سالی هم پرخاشگر خواهند بود و برعکس.

بد رفتاری در کودکان به صورت های مختلف مانند پرخاشگری ، فریاد کشیدن ، گریه کردن ، خود را به زمین زدن و به خاک مالیدن ، گاز گرفتن ، دشنام دادن ، شکستن اشیا و حتی کتک زدن والدین تظاهر می کنند اگر این حالات ادامه یابد باعث عدم رشد اجتماعی و وجدان اخلاقی می شود و درنتیجه در مراحل بعدی زندگی ممکن است به اختلالات شخصیتی منجر شود.برای اینکه محیط مهد کودک جوی آرام و امن برای آموزش و پرورش نوآموزان باشد تغییر رفتار نامطلوب نوآموزان امری بسیار کمک کننده به پیشبرد کمی و کیفی آموزش و پرورش محسوب می گردد (نوابی نژاد، 1382).

 

 توصیف وضع موجود :

امسال آخرین سال تحصیلی بنده به عنوان دانشجوی مقطع کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مشهد بود و انگیزه بالایی برای فعالیت در مهد کودکی که ده سال از آن می گذرد و خود بانی و موسس آن بودم داشتم مهد کودکی که در آن مشغول به فعالیت می باشم دارای امکاناتی بالا در حد نوآموزان می باشد و اکثریت مربیان شاغل در مهد کودک فارغ التحصیل در رشته علوم تربیتی می باشند و با اشتیاق فراوان واستقبال گرم همواره خیلی از مسایل حوزه روان شناسی تربیتی به ویژه در حل اختلالات رفتاری نوآموزان با من هم اندیشی می کنند یکی از مواردی که اغلب همکاران و والدین نوآموزان به ویژه مدیر داخلی مهد کودک برآن تاکید داشتند رفتارهای نامطلوب و ناهنجار دنیز بود.

اواخر شهریور ماه بود که پدر و مادری مضطرب و پریشان حال کودک پنج ساله ای که از رفتارهایشان مشخص بود که بالاجبار به مهد کودک مراجعه نموده اند به همراه خود به مهد آورده و ضمن آشنایی با شرایط و ضوابط پذیرش نوآموزان ، فرزندشان را در مهد کودک نام نویسی کردند و در خصوص رفتارها و ویژگی های فردی و خانوادگی کودکشان توضیحات لازم را به مسئول مهد کودک ارائه نمودند.

دنیز نوآموز پنج ساله ای که پارسال را در مهد کودک دیگری و در یک کلاس 22 نفری سپری کرده بود و در آن جا به دلیل بد رفتاری های متعدد و همچنین پرجمعیت بودن کلاس مهد کودک ، اجازه آموزش و پرورش را در آن جا از او گرفته بودند بالاخره با اتمام ثبت نام نو آموزان و گزینش مربیان برای سنین مختلف در مهد مهرماه فرا رسید هنوز چند روزی از آغازفعالیت مهد کودک در مهرماه نگذشته بود که اعتراض ها از سوی نوآموزان، مربیان و حتی خود والدین دنیز نسبت به رفتارهای نابهنجار و آزاردهنده ی او شروع شد و دامنه آن به حدی وسیع شد که تصمیم به  هم اندیشی در خصوص حل مشکل پیش آمده نمودم لذا با مشاهده طبیعی از رفتارهای نابهنجار دنیز و رفتارهای کلامی و غیر کلامی نامطلوب و مواردی دیگر از این قبیل باعث شد تا به درمان و حل این مشکل اقدام نمایم که مختصری از آن را به صورت اقدم پژوهشی گزارش می نمایم همچنین بر اساس وظایفم به عنوان مدیر مهد کودک که امر خطیر پرورش نوآموزان را برعهده داشتم و همچنین آموزش و تحصیل چند ساله آموزش ابتدایی و گذراندن دوره های مختلف روان شناسی و تغییرات رفتار و صدالبته وظایف اخلاقی و انسانی و با استعانت از الطاف الهی تصمیم گرفتم مشکل مذکور را رفع نمایم.

گردآوری اطلاعات (شواهد 1)

 

برای اینکه بتوانم درباره مشکلی که مطرح کردم اطلاعات دقیق تری به دست آورم از مصاحبه ،مشاهده و بررسی اسناد و مدارک استفاده کردم.

 

  • نتایج به دست آمده از مشاهده :

جدول شماره1  (ثبت مشاهدات از وضعیت بد رفتاری دنیز در مهر و آبان)

موارد قابل مشاهده از رفتارهای حاکی از بد رفتاری های دنیز

ماه اول(مهرماه)

ماه دوم (آبان ماه)

هفته اول

هفته دوم

هفته سوم

هفته چهارم

هفته اول

هفته دوم

هفته سوم

هفته چهارم

دعوای فیزیکی با نوآموزان در کلاس و محوطه مهد کودک

1

2

1

3

2

1

4

2

دعواهای لفظی و توهین های رکیک به نوآموزان در کلاس و محوطه مهد

8

6

7

7

8

6

5

5

کناره گیری از همکلاسی ها

6

4

2

1

2

4

3

4

فرار از مهد کودک

5

4

2

3

2

2

3

1

خط خطی کردن دیوارهای مهد و دفتر و کتابچه های نوآموزان

8

5

6

7

6

6

5

6

ایجاد سروصدا نابهنجار در راهروی مهد کودک

6

6

5

6

5

4

7

4

بی احترامی به مسئولین مهد کودک

3

4

3

3

4

3

2

3

لگد زدن شدید به نوآمزان محیط مهد

3

5

4

2

4

5

3

4

 

افراد زیادی اصطلاحاتی مثل روانشناس خوب در مشهد یا دکتر روانشناس خوب  را این روزها به دنبال آن هستند و در اینترنت سرچ و جستجو می کنند. راستی، اگر شما هم به دنبال لیست روانشناسان مشهد یا تهران و یا دکتر روانشناس یا دکتر مشاوره خوب هستید، یا به دنبال دکتر روانشناس کودک، نوجوان یا دکتر روانشناس خانواده در مشهد می گردید، با کارشناسان پذیرش سامانه الو روان شناس در تماس باشید تا لیست بهترین روان شناسان مشهد را به شما معرفی کنند.

 

دکتر محسن نعمتی روانشناس مشهد

 

متخصصین سامانه الو روانشناس، براساس تخصص و نیاز روز جامعه و همچنین تعهد و تجربه کاری از مراکز معتبر کشور گلچین شده اند؛ شعار مجموعه ما  تعهد در کار، تخصص در فرایند رواندرمانی و مشاوره و انصاف در برخورد با مراجعین است. قطعا شما هم برای انتخاب یک روانشناس خوب، معیارهایی دارید، ولی پیشنهاد ما به شما تعهد، اخلاق حرفه ای، تخصص و تجربه حرفه ای است، پس با ما همراه باشید.

 

2- نتایج به دست آمده از مصاحبه :

خلاصه ای از اطلاعات استخراج شده از مصاحبه شوندگان

 

مدیر داخلی : پدر دنیز که فروشنده یک فروشگاه بزرگ است دارای اخلاقی خشن و تحقیرآمیز  با مشتریان است و به نظر می رسد ثروت اندوزی برایش اولویت اول زندگی اش می باشد.

 

والدین : در مصاحبه با مادر دنیز دریافتیم که در او تنها  فرزند خانواده می باشد و مادر ایشان بعد از او به علت بیماری قدرت تولد فرزند را ندارد برای همین بدون قید و شرط هر نوع خواسته او را می پذیرند دنیز در خانه به دلیل شغل مادرشان در بیمارستان و انجام کار به صورت شیفتی(شبی در خانه و شبی در بیمارستان ) در خلوت و تنهایی بیشتر وقت خود را به انجام بازی های خشن کامپیوتری و تماشای فیلم های جنایی و خشن و حتی غیر اخلاقی می گذراند پدر دنیز دارای تمکن مالی بالا اما خلق و خوی تند و عصبی دارند و دنیز از بازی های خشن کامپیوتری  و دی وی دی های جنگی و خشن در خانه زیاد استفاده می کند.

 

نوآموزان همکلاسی :  با اینکه برخی از همکلاسی هایش حتی خفی هم از اینکه در مورد رفتارهای نابهنجار و نامطلوب دنیز بنویسند ، می ترسیدند اما در مجموع مصاحبه هایم از نوآموزان دریافتم خشونت و ضرب و شتم ها و دعواهای فیزیکی دنیز بسیار  نگران و وحشتناک است.

 

مربیان : دریافتیم که هرکدام از مربیان موارد زیادی از خشونت ، بی نظمی و برهم زدن قوانین کلاس توسط دنیز برایم حتی گاهی بیشتر از آن چه من مشاهده کرده بودم بیان می کنند.

 

دنیز : در مصاحبه آزاد ، صمیمی و تقریبا غیر ساختارمند من با دنیز که بیشتر به جلسات روان کاوی می ماند دریافتم که هرچند پدر دنیز او را از نظر مالی و پول تو جیبی تامین می کند اما او باید به طور مطلق مطابق میل و فرامین مستبدانه پدرش رفتار کند و حتی حق اظهار نظر و براز وجود را هرگز ندارد  پدر دنیز نه تنها نسبت به او  بلکه نسبت به همسرش هم که در واقع مادر دنیز است همانند یک برده نگاه می کند وبا او مشاجره و اختلاف شدید دارد همچنین در مصاحبه م با دنیز دریافتم که او در کودکی از این که مادرش اغلب شبها در کنارش نبوده دچار وحشت و اضطراب بوده است.

 

3-  نتایج به دست آمده از اسناد و مدارک :

بررسی سوابق تربیتی و تحصیلی دنیز نشان می داد که او از دو سال پیش ( زمانی که در مهد کودک سه تا چهار ساله بود) کاملا از نظر تحصیلی و اخلاقی کاهش محسوسی پیدا کرده بود .

  

       پست پیشنهای :   درمان قطعی اختلال پانیک

{روان شناس خوب در مشهد} {روان شناس خوب مشهد}

 

تجزیه و تحلیل اطلاعات :

باتوجه به اطلاعات گردآوری شده می توان گفت که تنبیه و عوامل خانوادگی در اختلال رفتاری دنیز نقش به سزای داشته اند.

عوامل خانوادگی به عنوان یک سری از عوامل محیطی در بررسی عوامل تربیتی افراد موثر می باشد چرا که خانواده به عنوان اولین محیط اجتماعی افراد بسیار حائز اهمیت می باشد خیلی از چیزهارا افراد در سال های اولیه حیات اجتماعی خود در آن می آموزند.خانواده می تواند از جهات مختلف موجب بروز یا تشدید پرخاشگری شود.

 

که مهمترین این عوامل عبارتند از :

 

1) نحوه برخورد والدین با نیازهای کودک :

 معمولا کودکانی که وسایل و اسباب بازی مورد علاقه خود را در دست دیگری می بینند برانگیخته می شوند و در صدد گرفتن آن حتی با اعمال خشونت می شود تجربه نشانگر آن است که چنانچه در کودکی همیشه توقعات و انتظارات برآورده شده باشد و بیشتر از کسانی که توقعات و انتظاراتشان برآورده نشده است خشمگین و پرخاشگر می شود

 

2) وجود الگوهای نامناسب :

داشتن الگوی مناسب در زندگی یکی از نیازهای انسان است زیرا انسان ها علاقمند هستند که رفتار و کردار خود را مطابق با کسی که مورد علاقه خودشان است انجام دهد و چنین کسانی را راهنما و الگوی زندگی خود قرار دهند بررسی های انجام شده نشان می دهد که بیشتر کودکان دارای اختلالات رفتاری والدینی خشن داشته اند دیکتاتوری خانواده های که تابع اصل دیکتاتوری هستند معمولا رشد  فرزندانشان را محدود می کنند معمولا در این نوع خانواده یک نفر حاکم بر اعمال و رفتار دیگران است که غالبا پدر چنین نقشی را دارد.

در این گونه خانوده ها دیکتاتور تصمیم می گیرد ، هدف تعیین می کند ، راه نشان می دهد، وظیفه معلوم می کند ، برنامه می ریزد و همه باید به طور مطلق مطابق با میل او رفتار کنند و حق اظهارنظر ازآن اوست بچه های که در محیط دیکتاتوری پرورش پیدا می کنند ظاهرا حالت تسلیم و اطاعت در رفتارشان مشاهده می شود و همین حالت آن ها را دچار هیجان و اختلال رفتاری می کند این بچه ها  در مقابل دیگران حالت دشمنی و خصومت به خود می گیرند و به بچه های هم سن وسال خود یا کمتر از خود صدمه می رسانند  این افراد از تعصب خاصی برخوردارند و از به سر بردن با دیگران عاجز هستنددر کارهای گروهی نمی توانند شرکت کنند و از اعتماد به نفس ضعیفی برخوردارند.

 

3) تشویق کودکان دارای اختلالات رفتاری :

در مواقعی که رفتار پرخاشگرانه توسط والدین ودیگر افراد سبب تقویت مثبت و تثبیت این رفتار می شود .

 

4) تنبیه والدین و مربیان :

والدین و مربیانی که دربرابر پرخاشگری  وخشونت کودک عصبانی می شوند وبه صورت پرخاشگرانه او را تنبیه می کنند از تشدید این رفتار در او موثرند در چنین مواقعی تنبیه عامل فزاینده تقویت کننده اختلالات روانی است زیرا علاوه بر اینکه سبب خشم واحتمالا پرخاشگری کودک می شود.شخص تنبیه کننده الگوی نامناسبی برای پرخاشگری کودک می شود0(اکبری,1381)

 

بنابراین علل وعوامل تشکیل دهنده و تشدید کننده بد رفتاری در دنیز را می توان چنین بیان کرد :

1-   تنبیه دنیز توسط مدیر داخلی ومربیان در مهد کودک قبلی

2-   ناکامی وعدم موفقیت او در مهد کودک

3-   نداشتن خواهر وبرادر در خانه,تک فرزند بودن واصولا نداشتن هم بازی در خانه در کودکی در گذشته وحتی حال

4-   نحوه برخورد والدین دنیز دربرآوردن فوری وبدون قید شرط خواسته ها ونیازهای او

5-   به کارگیری فیلم های خشن وبازی ها کامپیوتری در خانه توسط دنیز در اغلب ساعاتی که درخانه تنها بود.

6-   دنیز یادگرفته بود برای رسیدن به اهدافش باید با دیگران بد رفتاری کند.

7-   محدودیت سنی دنیز ازمحبت طولانی ومستمر مادر در اوایل کودکی.

8-   وجود الگوهای بدرفتاری وخشونت در زندگی دنیز.

9-   عدم نکوهش رفتارهای نامطلوب ونابهنجارانه ی دنیز درخانواده

10-  تشویق بدرفتاری های دنیز به صورت مستقیم وغیر مستقیم.

  

 پست پیشنهای :   روانشناس خوب در مشهد

{روان شناس خوب در مشهد} {روان شناس خوب مشهد}

 

انتخاب راه حل موقت :

در این مرحله بعد از ترسیم الگوها وشناخت عواقب وپیامدها,به کمک اطلاعاتی که در اختیار داشتم چند راه حل برای حل مسئله سبک وسنگین طرح کردم و از میان آن ها مناسبترین راه را انتخاب و ویژگی ها و جوانب آن ها را به درستی مشخص نمودم و قبل از اقدام آن را به همکاران نشان دادم تا درباره آن نقادی کنند و در نهایت پس از اصلاح راه حل های انتخابی به اجرای آن اقدام نمودم بنابراین در این بخش تمام راه حل های ممکن (چه راه حل های که امکان اجرایی دارند و چه راه حل های که امکان اجرایی ندارند) آورده شده است که موارد زیر به عنوان راه حل های ممکن در نظر گرفته شد :

توصیه می شود حتی الامکان از تنبیه بدنی دنیز پرهیز شود و کرامت انسانی او همانند دیگر نوآموزان مورد توجه و عنایت قرار گیرد از تقویت کننده های مثبت همانند ارائه محرک های خوشایند استفاده بجا و مناسب شود .از کارت تشویقی برای دنیز به منظور ایجاد رفتارهای مطلوب در ایشان استفاده شود بر ایجاد رابطه حسنه و انسانی با دنیز به وسیله مدیران و مربیان و حتی نوآموزان تاکید می شود. توصیه می شود وقت بیشتری به محبت کردن واقعی به دنیز فراهم شود ، از روش های دارو درمانی ( داروهای ضد اضطراب و افسردگی و داروهای آرام بخش) برای کاهش بدرفتارهای دنیز می توان استفاده کرد توصیه می شود دنیز در محیط های خشن و مستعد رفتارهای پرخاش جویانه قرار نگیرد ، پیشنهاد می شود زمینه های تخلیه انرژی های اضافی دنیز با ورزش سپردن و برخی مسئولیت ها و ... فراهم شود وهمچنین توصیه می شود قرارداد رفتاری با دنیز برای کاهش بد رفتاری در او انعقادشود.

 

اجرای راه حل جدید :

در مرحله انتخاب یک راه موقت و پیشنهادی یا تهیه طرح برای عمل ، بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده و مذاکره با همکاران و متخصصان ، سرانجام راه حل های مناسبی برای اقدام انتخاب شده و به صورت طرحی برای اجرا در عمل تهیه شده است سپس مرحله تجربه کردن اجزای عمل انتخاب شده آغاز شد که در این مرحله ، راه جدید به طور عملی اجرا شده است و مورد تجربه و آزمایش قرار گرفته است برای سنجش عمل در زمان اجرا با استفاده از ابزارهای زیر اطلاعات لازم را جمع آوری کردیم

 

الف) یادداشت های روزانه                           ب) مصاحبه                                          ج) فرم های مشاهده

 

علاوه براین ابزارها همکاران ،متخصصان آگاه و اولیا دانش آموزان نیز در زمان اجرا و تجربه کردن ، بنده را یاری کردند تا کار خود را مورد ارزیابی قرار دهم . بنابراین پس از این که راه جدید و موقتی کاملا طراحی و آماده شد راه حل های که قابلیت اجرایی داشتند را به اجرا گذاشتم که به صورت زیر انجام شد و نتایج به دست آمده در مرحله بعدشان داده شده است .

بعد از شناسایی و به کار گیری تقویت کننده های مثبت ، هر بار که رفتار های مثبتی از قبیل تعامل با نوآموزان ، رعایت نظم و مقررات و ... از سوی دنیز انجام می شد یاد دادن پاداش های کلامی ( آفرین دخترم ، خوشکل خانوم ، با ادب و منظم و از این قبیل الفاظ) و پاداش های غیر کلامی شامل ( دفتر نقاشی مداد رنگی شکلات و ...) تقویت انجام می شد در تغییر رفتار نامطلوب و بد رفتاری های دنیز مقرر گردید در راستای هدف پژوهش تنبیه بدنی و مورد خشونت قرار گرفتن دنیز توسط کلیه عوامل مهد کودک ممنوع و از انجام سایر روش های مشابه پرهیز شود.

همچنین رفتارهای مغایر با رفتارهای نامطلوب در دنیز و تقویت رفتار های (غیرپرخاشگرانه) مورد تقویت افتراقی مطابق با اصول شرطی سازی کنشگر و مبانی نظری و عملی تغییر و اصلاح رفتار قرار گرفت. به این معنی که هر رفتاری غیر از رفتارهای پرخاشگرانه به نوعی هیچ گونه سنخیتی با بدرفتاری های دنیز نداشت از  قبیل تشویق نوآموزان به انجام کارهای مثبت ، راهنمایی دوستانش در زمینه های مختلف و ...مورد توجه قرار می گرفت و رفتارهای پرخاشگرانه او از قبیل خط خطی کردن دفتر نوآموزان، سرو صداکردن ،ناسزا گفتن  به بچه ها و غیره مورد بی توجهی قرار می گرفت در همین راستا از شیوه آموزش مهارت های رفتاری برای کاهش بد رفتاری های دنیز ، کاهش و از بین بردن زمینه اضطراب ، نگرانی و افسردگی در محیط مهد کودک به ویژه نگرانی در مورد کسب مهارت های تربیتی و تحصیلی استفاده شد.

تخلیه و هدایت توان بدنی و انرژی های اضافی دنیز ، فراهم ساختن زمینه ها و شرایطی برای ابراز وجود و مطرح ساختن دنیز به صورت مثبت در مهد کودک ، فراهم ساختن زمینه مشارکت دادن او در همکاری های فرهنگی و درسی با نوآموزان ،آموزش و کمک به رفع مشکل او در ساعات برگزاری درس مهارت های زندگی ، استفاده از روش ها و فنون آرام سازی ، درخواست از کلیه مربیان در مورد اهمیت و توجه هر چند کوتاه در خصوص عواقب خشونت و آثار اجتماعی آن به طرق مختلف در کلاس های آموزشی و تربیتی ، خواندن کتاب های قصه ، استفاده از روش الگودهی وتاکید بر معاشرت و طرح دوستی نوآموزان با دنیز از دیگر روش ها و راه حل های اجرا شده در رفع مشکل دنیز بود.

  گردآوری اطلاعات  (شواهد2)

 

1- نتایج به دست آمده از مشاهده :

جدول شماره 2 (مشاهدات در توصیف وضع مطلوب حل مشکل بد رفتاری های دنیز)

موارد قابل قابل مشاهده از رفتارهای حاکی از کاهش بد رفتاری های دنیز

آذرماه

دی ماه

هفته اول

هفته دوم

هفته سوم

هفته چهارم

هفته اول

هفته دوم

هفته سوم

هفته چهارم

دعوای فیزیکی با نوآموزان در کلاس و محوطه مهد کودک

1

ـــــــ

ـــــــ

ـــــــ

ــــــــ

1

ـــــــ

ــــــــ

دعوای لفظی و فحاشی و توهین های رکیک با نوآموزان درکلاس و محوطه مهد کودک

2

1

ــــــ

1

ـــــــ

ـــــــ

1

ـــــــ

کناره گیری از همکلاسی ها

1

1

ـــــــ

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــ

فرار از مهد کودک

1

ــــــــ

1

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــ

خط خطی کردن دیوارهای مهد و دفتر و کتابچه های نو آموزان

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــ

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــ

ایجاد سروصدای نابهنجار در راهروی مهد کودک

ـــــــ

ــــــــ

1

1

ـــــــ

ـــــــ

ـــــــ

ـــــــ

بی احترامی به مسئولین مهد کودک

ـــــــ

ــــــــ

ــــــــ

ــــــــ

ــــــــ

ــــــــ

ــــــــ

ــــــــ

لگد زدن شدید به نوآموزان محیط مهد کودک

ـــــــ

ــــــــ

ـــــــــ

ـــــــ

1

ــــــــ

ــــــــ

ــــــــ

 

  

2 - نتایج به دست آمده از مصاحبه :

خلاصه ای از اطلاعات استخراج شده از مصاحبه شوندگان

 

مدیر داخلی :  بهبود وضعیت رفتاری و تربیتی دنیز به طور کاملا واضح مشهود است.

 

والدین :  علی رغم وجود مشکلات رفتاری از سوی دنیز ، شدت ، نوع و فراوانی بد رفتاری های او پس از گذراندن دوره آموزشی و درمانی از سوی مربیان و عوامل مهد کودک کاهش پیدا کرده است.

 

نوآموزان همکلاسی :  در شواهد اول با این که برخی از همکلاسی هایش حتی در خفی هم از اینکه در مورد رفتارهای نابهنجارانه و نامطلوب دنیز بگویند می ترسیدند اما اکنون در حضور دنیز همکلاسی هایش در مورد رفتارهای او که اکثرا رفتارهای مطلوب بودند اظهار نظر می کردند.

 

مربیان : مربیان بهبود وضعیت رفتاری و تربیتی دنیز را گزارش نمودند.

 

دنیز : با مصاحبه با دنیز دریافتم که دیگر او بسیاری از رفتارهای نامطلوب  گذشته را انجام نمی دهد و از رفتار های اطرافیانش با وی و رفتار خودش با نوآموزان و عوامل مهد کودک احساس رضایت می نماید .

 

 اعتباربخشی :

با جمع آوری اطلاعات لازم  در مورد نتایج کار و باتوجه به نظرات و انتقادات سازنده همکاران تلاش کردم تا بعضی از ضعف های موجود را از بین ببرم و همکاران نیز نظر مساعد داشتند و کار را تایید کردند و شواهد نیز نشان می داد که  روش های به کار رفته موثرواقع شده بود.

همچنین در کلاس گزارش خود را ارائه دادم  و بعد از بررسی های لازم مورد پذیرش استاد و دانشجویان واقع شد و باعث اعتباربخشی به کار من شد.

 

نتیجه گیری :

بعد از اجرای راه حل ها ، بد رفتاری ها و پرخاشگری های دنیز به طور چشمگیری کاهش یافت و دیگر در لیست نوآموزان بد و بی نظم مشاهده نشد . با اغلب همکلاسی هایش بر خلاف گذشته رابطه دوستانه بر قرار نموده بود نسبت به همکلاسی هایش مهربان تر و با آنان در کارهای گروهی و بحث های جمعی همکاری می کرد دنیز عزت نفس بالای پیدا کرده بود و به طور مثبت و بدون پرخاشگری می توانست در محیط مهد کودک با مسئولیت های که به او محول شده بود ابراز وجود نماید.

اکنون انرژی اضافی دنیز در کمک به جابجا کردن اشیا و اسباب بازی های مهد کودک ، مرتب نمودن فضای فیزیکی مهد کودک و مواردی از این قبیل مصرف می شد در کلاس بسیار آرام و با محبت شده بود بجای خط خطی کردن میز بیشتر نقاشی های زیبا می کشید به نظر می رسید که او به مهد کودک علاقمندتر شده است خوشبختانه نظر مدیر داخلی مهد کودک ، مربیان و پدر و مادرش هم برخلاف گذشته نسبت به او نظری مثبت و قابل ارزش می باشد دنیز  در ماه جاری چند بار از من قدردانی کرد درنهایت من با دیدن رفتارهای دنیز خدارا بسیار شکر گذاری کردم و اطمینان یافتم که درخت تلاش هایم اکنون ثمر یافته است.

 

 منابع و مأخذ :

اکبری، ابوالقاسم (1381) ، مشکلات نوجونان و جوانان، چاپ دوم، نشر ساوالان،تهران.

نوابی نژاد، شکوه (1382) ، رفتارهای بهنجار و نابهنجار کودکان و راه های پیشگیری ودرمان، انتشارات انجمن اولیا ومربیان.

 

مشاوره حضوری روان شناسی در مشهدمشاوره تلفنی روان شناسیمشاوره رایگان روان شناسی

 

 برای دریافت راهنمایی بیشتر و اخذ نوبت می توانید با
 
شماره
تلفن های ۰۹۱۵۴۴۳۳۴۸۷ و ۰۹۱۵۲۴۵۵۳۶۶ تماس حاصل فرمایید

 

 

 

نمونه کار عملی درس شیوه های اصلاح و تغییر رفتار

 
 
 
  
الو روانشناس
  سامانه الو روان شناس
© Copyright Qode Interactive. This is a part of R.C.C theme.

 

Instagram.Icon.1 Instagram.Icon.1 Instagram.Icon.1 Instagram.Icon.1